agyalas

Az egyik leggyakoribb probléma Magyarországon az álmatlanság. A statisztikák szerint minden 3. felnőtt ember küzd valamilyen alvási problémával, amelyet sokszor saját maguknak okoznak a folyamatos kattogással, amire a köznyelvbe most már beépült szót, az agyalást használjuk. Nos, akkor tulajdonképp agyalunk vagy alszunk?

Az a fránya agyalás, amiről még 50 éve azt se tudták, hogy mi az, mára már lassan népbetegségnek is mondható. Rendszerint úgy azonosítják ezt a fogalmat, mint egyfajta menedzserbetegséget, de szerintem mindenki a saját életének a menedzsere, így egytől egyig bárkit érinthet.

Mi is tulajdonképpen az agyalás?

Az agyalás az, amikor egy bizonyos problémára számos megoldási vázlatot állítunk fel, az összes eshetőséget számba vesszük, majd ha ezzel megvagyunk, akkor elölről kezdjük, hogy biztos nem hagytunk-e ki valamit.

Milyen negatívumai vannak az agyalásnak?

Az agyalás a boldogság legfőbb ellensége, ugyanis hajlamosak vagyunk egy jelentéktelen eseménynek is akkora feneket keríteni, amekkora nincs neki. Tökéletes táptalaja a konfliktusoknak és a nézeteltéréseknek a munkahelyi és a magánéleti szituációkban is.

A túlagyalás felnagyítja a problémákat, így azokat sokkal nagyobbnak fogjuk érezni, mint amekkorák valójában, ezáltal mi is belépünk a problémák ördögi körébe.

Az agyalás leggyakoribb következménye az álmatlanság, mivel éjszaka van a legtöbb időnk arra, hogy rágódjunk, mert ilyenkor csend van és nyugalom, tehát a legkevesebb dolog tereli el a figyelmünket a morfondírozásról.

Hogyan lehet róla leszokni?

Több megoldást is kínálnak rá a hozzáértők, egy-két módszerrel szemben szkeptikusak vagyunk, de van, amelyik hasznos is lehet.

  1. A 3M-módszer, azaz Megállni, Megoldani és Megelőzni! Azt hiszem ezt felesleges is túlmagyarázni.
  2. Minden felmerülő problémának, legyen az kicsi, nagy vagy közepes, adj egy határidőt, amely időpontra meg kell hoznod a döntést vele kapcsolatban.
  3. Ha a 2-es pontot be tudod tartani, akkor sikerül kiiktatni az életedből a halogatást, ami amúgy is tabu, ha agyalással küzdesz!
  4. Fogadd el, hogy nem minden rajtad áll vagy bukik, azaz nincs befolyásod a világ összes körülménye felett, ami alakítja a Te kis életedet. Ez ellen semmit nem tehetsz, törődj bele, hogy nincs teljes kontroll a kezedben!
  5. A racionális döntéseknek meg kell ágyazni, szó szerint és átvitt értelemben is. Ne hozz fontos döntéseket, ha éhes, szomjas, álmos vagy. Továbbá nem hiába van az sem, hogy a sportolók a fontos mérkőzések előtt időben nyugovóra térnek vagy vizsga előtt már senkinek sem javasolják a tanulást, mert az agynak szüksége van pihenésre, hogy helyt tudjon állni a nehéz helyzetekben.
  6. Cselekedjünk gyorsan, saját belátásunk szerint! Sokszor az agyalásra a környezetünk is ráerősít azzal, hogy boldog boldogtalantól tanácsokat kéregetünk, utána pedig azon rágódunk, hogy ő miért csinálná így vagy úgy. Zárd ki a külső tényezőket és dönts egyedül!
  7. A múlt a múlté, hagyd meg neki! Ezer csapból is ez folyik, lehet benne valami, ha ennyien mondják!
  8. Fogadd el önmagadat, az érzéseidet, a problémáidat és az élethelyzetedet! Tartsd szem előtt azt, hogy minden rossz után jó következik!
  9. Csökkentsd a stresszt! Ezt a legkönnyebb mondani és a legnehezebb megvalósítani. Próbálkozz újfajta kikapcsolódással, zenehallgatással, beszélgetéssel, mindennel, amiben örömödet leled.
  10. Gyakorold a tudatos gondolkodást, koncentrálj a pozitív dolgokra!

A végére pedig egy jó tanács, amit a legtöbb rokontól, ismerőstől, baráttól megkapunk: “ Ne agyalj rajta!” . :)

Te melyik csoportba tartozol a békésen álmodók közé, a kóros túlagyalók közé vagy a kettő között ingadozol valahol?

Tetszett ez a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel is!

Mondd el a véleményedet!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.